
- Een katholieke school is geen eiland: zij is geïntegreerd in de parochiegemeenschap.
- Regelmatige eucharistieviering met de hele school in de kerk.
- Eigen vieringen in de kleuterklassen.
- Advents- en vastenacties rond Welzijnszorg en Broederlijk Delen en andere solidariteitsacties.
- Klasoverschrijdende activiteiten:
- bv. 3de kleuter – 1ste leerjaar
- Graadsactiviteiten of –projecten
- Projectlessen rond sociale vaardigheden (leefrapport vanaf de 3de kleuterklas)
- Een duidelijke jaarplanning via de leerplannen
- Het verantwoord gebruik van didactisch materiaal
- Volgen van navorming en bijscholing rond onderwijsvernieuwing
- Een regelmatige toetsing en foutenanalyse
- Het bijsturen, adviseren en stimuleren
- Een gedragscode voor de leerlingen
- Lessen rond sociale vaardigheden (leefrapport)
- Creanamiddagen
- Voltijdse zorgleerkracht
- Bijhouden van scoringslijsten en observatie-gegevens in kleuter- en lagere school
- Verantwoord gebruik van het leerling-volgsysteem
- Overlegmomenten tussen leerkrachten, revalidatiecentrum, CLB, andere externe medewerkers (M.D.O.-overleg – zorgcoördinator - klassenraad)
- Zo goed mogelijke differentiatie en individualisatie binnen de klaspraktijk
- Positieve aanmoediging van de zwakkere, nastreven van positief zelfbeeld
- Regelmatige contacten en besprekingen met de ouders
- Zo goed mogelijk uitbouwen van maatregelen voor preventie en remediëring